Max Blecher: I-realitet-i / Fragmente nga romani "Ngjarje nga zhgjëndrra e tanishme"

Lidhur me krizat e mia, iu lyp këshilla një mjeku dhe ai shqiptoi një fjalë të çuditshme: „paludizëm”; mbeta tejet i habitur që shqetësimet e mia aq intime e të fshehta mund të kishin një emër e madje një emër aq të çuditshëm. Doktori më dha të marr kininë: tjetër arsye habie. E kisha të pamundur të kuptoja se si mund të shëroheshin hapësirat e sëmura, ato, me kininën që merrja unë. Por më tepër më turbulloi mjeku. Se edhe shumë kohë pas konsultës ai vazhdoi të gjallonte e të përpëlitej në kujtesën time, me ca gjeste të rëndomtë e të njëjtë, mekanismin e pashtershëm të të cilëve nuk arrija ta ndalja.

Ishte një burrë trupvogël, me kokën si vezë. Maja e vezës zgjatej për poshtë me një mjekërzë të zezë e vazhdimisht të shqetësuar. Sytë e vegjël e të kadifenjtë, lëvizjet e shkurtra dhe goja e hepuar para e bënin të ngjante me një miu. Kjo përshtypje qe aq e fortë qysh në çastin e parë, saqë m’u duk tejet e natyrshme që, kur nisi të fliste, të zgjaste e të theksonte çdo „r”, a thua se, në të folur e sipër, brente diçka të fshehtë.

Kinina që më dha ma forcoi edhe ajo bindjen se mjeku kish në vetvete diçka prej miu. Verifikimi i kësaj bindjeje ndodhi në një mënyrë aq të çuditshme dhe lidhet me ngjarje aq të rëndësishme të fëminisë sime, saqë e meriton, besoj, të rrëfehet më vete.

Pranë shtëpisë sonë ndodhej një dyqan makinash qepëse, ku shkoja përditë dhe kaloja orë të tëra. Pronari ishte një djalë i ri, Eugjeni, që sapo kish mbaruar ushtrinë dhe e kish gjetur veten në qytet duke hapur atë dyqan. Kishte një motër një vit më të vogël, Klara. Jetonin diku në një mëhallë dhe, gjatë ditës, merreshin me dyqanin: s’kishin as të njohur, as farefis.

Dyqani ishte një odë e thjeshtë, marrë me qera për tregti.

Muret ende ruanin lyerjen prej salloni me gërsheta allçie ngjyrë vjollcë dhe me gjurmët e vendeve ku dikur vareshin tablotë. Në qendër të tavanit pat mbetur një llampë bronzi, më njëfarë jake metalike të qaramidhtë, mbuluar anash me ca si gjethe jeshile shermasheku. Ishte një objekt plot zbukurime, i vjetëruar, por hijerëndë – diçka që ngjante me një monument varreze, ose me një gjeneral veteran, që mbante në paradë uniformën e tij të rrëgjuar.

Makinat qepëse renditeshin përkryer në tre rreshta, duke lënë mesveti dy rrugina të gjera. Eugjeni kujdesej që ta spërkaste dyshemenë çdo mëngjes me një kuti të vjetër konservash, shpuar në fund. Filli i ujit ishte tejet i hollë, ndaj Eugjeni e ujdiste mjeshtërisht, duke vizatuar përdredhka dhe teta dijetarësh. Ndonjëherë shënonte me ujë datën. Suvaja e mureve mirëpriste delikatesa të tilla.

Në fund të dyqanit, një grup dërrasash ndante njëfarë kabine nga pjesa tjetër e hapësirës; një perde e gjelbër luante rolin e derës. Atje brenda rrinin tërë kohën Eugjeni dhe Klara, atje hanin drekën, me qëllim që të mos e linin dyqanin vetëm. Ata e quanin „kabina e artistëve” – dhe e dëgjova një ditë Eugjenin tek thoshte: Është një kabinë e vërtetë artistësh. Se, kur dal në dyqan e flas gjysmë ore për të shitur një makinë, a nuk luaj, vallë, komedi?

Dhe shtoi me një ton më të zgjedhur:

- Jeta, në përgjithësi, është teatër i kulluar.

Përtej perdes, Eugjeni i binte violinës. I mbante notat mbi tryezë dhe rrinte i përkulur mbi to, duke zbërthyer me durim notat e koklavitura, sikur të zgjidhte një spango me shumë nyje, për të nxjerrë që aty një fije të hollë e të papërsëritshme, perin e pjesës muzikore. Gjatë pasdites, mbi një sënduk, një llampë e vogël me vajguri digjej dhe e mbushte hapësirën me një dritë të vdekur, duke shformuar mbi mur hijen e violinistit.

Shkoja aq shpesh në atë dyqan, saqë me kohë u shndërrova në njëfarë mysafir-orendi, një përzgjatje e divanit të vjetër mbuluar me mushama, ku ulesha e rrija i palëvizshëm – diçka, me të cilin s’merrej njeri dhe i cili nuk bezdiste kënd.

Në cep të kabinës, Klara bënte tualetin e pasdites. I mbante fustanet në një dollapth dhe këqyrej në një pasqyrë të krisur, mbështetur pas kandilit, mbi sënduk. Ishte një pasqyrë aq e vjetër, saqë argjendi i qe fshirë aty-këtu dhe, përtej njollave të tejdukshme, faniteshin sendet reale nën qelq, duke u përzier me pamjet e pasqyruara, si në një fotografi me klishé të mbivendosura.

Ndonjëherë Klara zhvishej pothuajse e tëra dhe fërkohej me livando Këlni nën sqetulla, duke ngritur pa ndrojtje herë krahët, herë sisët, dhe duke futur duart mes këmishës e kurmit. Këmisha ishte e shkurtër dhe, kur përkulej, ia shihja të plota këmbët shumë të bukura, shtrënguar në çorapet e ndehura mirë. Ngjante krejt me një grua lakuriqe, parë në një kartolinë pornografike, që ma pat treguar një shitës gjevrekësh në park.

Zgjonte brenda meje po atë të fikët të pazbërthyeshëm, sikurse edhe pamjen e shthurur, njëfarë zbrazëtie që më brofte në gjoks bashkë me një epsh të tmerrshëm, që më shtrëngonte mes këmbëve si një tufë kthetrash.

Në „kabinë” zija gjithmonë të njëjtin vend, në divan, mbrapa Eugjenit, dhe prisja derisa Klara të mbaronte tualetin. Atëhere ajo dilte në dyqan, duke kaluar mes meje dhe të vëllait në një hapësirë aq të ngushtë, sa duhej t’i fërkonte pulpat pas gjunjëve të mi.

Këtë çast e prista përditë me të njëtin padurim e vuajtje. Ai varej nga një sërë rrethanash e vogëlimash, të cilat i peshoja dhe i ruaja me një ndjeshmëri të dëshpëruar e jashtëzakonisht të mprehtë. Mjaftonte që Eugjenin ta kapte etja, të mos kish qejf t’i bjerë violinës, apo të vinte ndonjë blerës në dyqan, dhe ai të braktiste vendin, e hapësira të mbetej mjaftueshëm e lirë, që Klara të mund të kalonte larg meje.

Kur shkoja pasdreke dhe i avitesha derës së dyqanit, antena të gjata e drithëruese dilnin prej meje dhe hulumtonin ajrin, për të kapur tingujt e violinës; nëse dëgjoja që Eugjeni këndonte, më pushtonte një qetësi e madhe. Hyja në majë të gishtave dhe shqiptoja qysh në prag, me zë të lartë, emrin tim, me qëllim që Eugjeni të mos pandehte se ka ardhur ndonjë blerës dhe ta ndërpriste këngën e violinës: mund të ndodhte që në atë grimë marramendja dhe inercia e melodisë të ndalej dhe Eugjeni ta linte violinën diku e të mos i binte më gjithë pasdreken. Me këtë nuk ndërpritej, megjithatë, mundësia që ngjarjet e mbrapshta të vazhdonin. Ndodhnin plot gjëra të tjera në kabinë… Për sa kohë Klara zbukurohej, dëgjoja çdo zhurmë sado të imët dhe ndiqja çdo lëvizje sado të papërfillshme, me frikën se mos prej tyre brofte shkatërrimi i pasdites. Ishte e mundur, për shembull, që Eugjeni të kollitej lehtë, të gëlltiste pak pështymë dhe të thoshte befas se kish etje dhe të shkonte në ëmbëltore për të marrë një pastë; nga gjëra pafundësisht të rëndomta, si ajo kollë, dilte e përbindshme dhe e stërmadhe një pasdite dështake. Mbarë dita e humbte atëhere rëndësinë – dhe natën, në shtrat, në vend që të mendoja hollësisht (e duke u ndalur disa minuta mbi secilin detaj, për ta „parë” e kujtuar më mirë) për çastin kur gjunjët e mi u prekën me çorapet e Klarës, – ta brej, ta mbrujt dhe ta ledhatoj atë mendim, – përpëlitesha i përndezur mes çarçafëve, pa mundur të vë gjumë në sy e duke pritur me padurim ditën e ardhshme.

Një ditë ndodhi diçka krejt e pazakontë. Ngjarja nisi me trajtën e një hataje dhe u mbyll me një befasi, por aq papritur e me një gjest aq të rëndomtë, saqë tërë gëzimi im i mëvonshëm që u çlodh mbi të ishte si një skelë me sende që nuk përputheshin, mbajtur më këmbë nga një magjistar, në një pikë të vetme.

Me një hap të vetëm, Klara ndryshoi krejt përmbajtjen e vizitave të mia, duke u dhënë një tjetër kuptim dhe të tjera drithërima, si në atë përvojën e kimisë, kur një copëzë e vetme kristali zhytet në një gotë me lëng të kuq dhe i jep vetëtimthi lëngut ngjyrë pabesueshëm të gjelbër.

Isha në divan, në po atë vend, duke pritur me po atë padurim, si gjithmonë, kur dera u hap dhe në dyqan hyri dikush. Eugjeni doli menjëherë nga kabina. Gjithçka dukej e humbur. Klara vazhdoi të zbukurohej, shpërfillëse, teksa biseda në dyqan zgjatej pafundësisht. Gjithsesi, Eugjeni mund të kthehej para se e motra të vishej. Ndiqja me dhimbje fijen e dy ngjarjeve, zbukurimin e Klarës dhe bisedën në dyqan, duke menduar se mund të vjonin paralelisht, derisa Klara dilte nga dyqani, ose të takoheshin bash në kabinë, si në ca filma ku dy lokomotiva vijnë përballë njëra-tjetrës dhe do të përplasen, ose do të shkasin më tej pa u prekur, ose, në çastin e fundit, një dorë e mistershme do të lëvizë shinat. Në ato çaste pritjeje ndieja qartë se si biseda ndiqte udhën e vet, ndërsa paralelisht, Klara vazhdonte të pudrosej…

U mundova të korrigjoja fatalitetin, duke i zgjatur gjunjët më tej, drejt tryezës. Që të takoheshin me këmbët e Klarës do të duhej të rrija në cepin e divanit, në një pozicion në mos të çuditshëm, të paktën qesharak.

Më duket se Klara më vështronte nga pasqyra dhe buzëqeshte.

Ajo mbaroi rrethin e kuq të buzëve dhe kaloi për herë të fundit penelin me pudër mbi fytyrë. Parfumi që qe përhapur në kabinë më marramendi me dëshira e dëshpërim. Kur ajo kaloi pranë meje, ndodhi ajo që prisja më pak: i fërkoi pulpat pas gjunjëve të mi si zakonisht (a mbase më fort? por ishte një iluzion, sigurisht) me shprehjen mospërfillëse, sikur s’po ndodh asgjë.

Ekziston një aftësi marrëveshjeje e vesit, më e thellë dhe më e shpejtë se çdo ujdi përmes fjalëve. Ajo përshkon rrufeshëm gjithë trupin me një melodi të brendshme dhe shndërron me rrënjë mendimet, mishin dhe gjakun.

Në grimën kur këmbët e Klarës më prekën, u lindën brenda meje pritje e shpresa të reja. 

Me Klarën kuptova gjithçka qysh në ditën e parë, në çastin e parë; ishte e para aventurë seksuale e imja, e plotë dhe e natyrshme. Një aventurë plot vuajtje e pritje, plot me shqetësime e kërcëllima dhëmbësh, diçka që do të kish ngjarë me një dashuri, nëse nuk do të kish qenë vazhdimi i thjeshtë i një padurimi të dhimbshëm. Aq sa ç’isha unë i ndërkryer e guximtar, aq ishte e qetë e kryeneçe Klara; kishte një mënyrë të dhunshme për të më cytur e shtënë në ngasje, dhe njëfarë gëzimi qenëror për të më parë si vuaj – gëzim që paraprinte gjithmonë aktin seksual dhe bënte pjesë në të.

Herën e parë kur ndodhi pleksja, të cilën e prisja prej aq kohësh, provokimi i saj pati një thjeshtësi aq të kulluar (e gati të dhunshme), saqë ajo fjalia e varfër që shqiptoi dhe ajo folja anonime që përdori ruajnë edhe sot brenda meje diçka nga egërsia e dikurshme. Mjafton të mendoj disi më shumë rreth tyre, që ngrirja ime e tanishme të brehet si nga një acid dhe fjalia të rithuhet e dhunshme, si atëhere.

(...)


Botoi BERK, Tiranë 2024

Sikur sendet të quheshin ndryshe... (Një vështrim i shkurtër mbi vështrimin e Max Blecher-it)


Dacă lucrurile s-ar numi altfel... (O scurtă privire asupra privirii lui Max Blecher)

* Titulli i përket shqipëruesit